Carta als participants de Sant Joan de l’Erm

DSC_3776

Un dels responsables veterinaris del Club Gos Àrtic, Jaume Martínez, que serà també el cap veterinari a la cursa del Campionat de Catalunya de Múixing de Sant Joan de l’Erm, adreça una carta oberta als participants d’aquesta prova inaugural de la Copa Gos Àrtic.

“Hola múixers, bikejorers i canicrossers participants al Campionat de Catalunya de Múixing en Terra 2014, us  dono la benviguda tant als veterans com als nouvinguts, i us desitjo tot el millor en els vostres preparatius per al campionat. Em farà molta il.lusió poder treballar amb vosaltres i els vostres gossos en aquesta cursa.

Us conec a molts de vosaltres d’altres carreres i vosaltres em coneixeu a mi. Em voldria presentar per als que no em coneguin. Vaig començar com a veterinari oficial de la Pirena al 1998. Hi he actuat com a veterinari en cap durant molt anys  i també en diversos campionats d’Espanya. A més, en el meu historial he d’incloure diverses participacions en curses nord-americanes com la Iditarod i la Yukon Quest. A més de la noruega Finnmarkslopet i la russa Nord Hope. Totes elles m’han permès anar fent créixer la meva experiència en aquest camp.

Sóc membre de l’ISDVMA (International Sleddog Veterinary Medicine Asociation) desde fa uns quants anys, i  d’un temps ençà en sóc membre de la junta directiva. En aquesta associació veterinària tractem assumptes relacionats amb la medicina esportiva amb l’objectiu de millorar la salut dels gossos que competeixen en aquestes curses. Per últim voldria fer-vos saber que estic acreditat per la IFSS (International Federation Sleddog Sports) com a Oficial de proves d’antidòping.

L’objectiu de l’equip veterinari és protegir al gos i ajudar al múixer optimitzant les cures dels seus gossos, fent possible que el màxim número d’animals  puguin arribar sans i estalvis al final de la cursa, a més de tenir cura dels gossos que s’hagin hagut de retirar durant la mateixa.

Els participants, com vosaltres, del Campionat de Catalunya us heu de mostrar com els més acurats pel que fa al tracte dels vostres gossos. Sou el mirall dels propietaris d’animals de companyia, que us veuran com el camí a seguir.

Em permeto fer-vos unes recomanacions essencials per garantir que la vostra participació al Campionat sigui la millor possible.

• Tots el gossos participants al Campionat han d’estar identificats amb microxip i tenir una cartilla sanitària.

• Tots els gossos han de venir desparasitats tant per paràsits interns com per paràsits externs.

• Vacunacions: És obligatòria la vacunació antirràbica i la polivalent per combatre brom, leptospirosis, parvovirosis i hepatitis.

• També és obligatòria la vacunació davant de la Laringotraqueitis infecciosa canina (anomenada de forma comuna Tos de les gosseres) com la Novivac Kc o la Pneumodog de Merial. El component bacterià d’aquest complex infecciós (Bordetella bronchiseptica) pot arribar a ser molt agressiu i provocar una evolució no desitjada de la malaltia. No oblideu que és una malaltia molt contagiosa entre el col·lectiu caní.

• No es permetrà la participació de gossos que tinguin tumoracions de qualsevol tipus, amb l’excepció que siguin benignes i portin un certificat veterinari que ho acrediti. Tampoc aquelles tumoracions que, sent benignes, tinguin un aspecte extern sanguinolent, ulcerós o molt visible. Queda a judici de l’equip veterinari la seva participació al campionat.

• Us recordo que no es pot permetre la participació de gosses prenyades, animals epilèptics o que hagin patit col·lapses previs en altres curses. Els animals hipotiroideus haurien d’estar acreditats i amb certificació veterinària perquè puguin prendre hormona tiroidea.

• No us aconsello medicar als gossos pel vostre compte i risc. Ens podeu consultar tots els dubtes que tingueu sobre els productes que utilitzeu de manera habitual com a preventius de patologies, com pomades per als coixinets, gels per massatges, etc…. La seva utilització pot donar positiu en el control antidoping al qual podeu ser sotmesos durant la participació al Campionat.

• És molt important que no feu canvis de dieta durant el campionat. Heu de portar l’alimentació pels vostres gossos en les millors condicions de conservació per tal d’evitar problemes digestius majors.

Condició física:

Un bon entrenament és la base per prevenir lesions i futurs problemes. Els gossos han de venir entrenats per les distàncies que correran en aquest Campionat. Hauran de tenir una bona condició corporal, sense sobrepès però no massa prims.

Salut oral:

Si us plau, preneu-vos el temps necessari per poder avaluar la salut bucal dels vostres gossos. Gingivitis, peces trencades, peces fluixes, abcessos de l’arrel i creixements de la mucosa oral afectaran al seu rendiment. Amb l’exercici, els microorganismes poden accedir a l’organisme i provocar septicèmies (infeccions generalitzades) que poden ser fatals per als gossos atletes. És molt important eliminar la tosca dentària de les genives i consultar amb el vostre veterinari per qualsevol diagnòstic i tractament dental o malaltia de la cavitat bucal previ a la carrera.

Podeu contactar amb mi i amb la meva companya Mónica Pacheco a través de correu electrònic: vets@clubgosartic.cat

L’equip veterinari i jo us esperem per treballar plegats molt aviat!!! Espero que tingueu un bon inici de temporada i un bon entrenament!!”